دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۱

آیین بزرگداشت نظامی گنجوی در اردبیل برگزار شد؛

استفاده از مضامین و مفاهیم دینی در آثار نظامی مشهود است

بزگداشت نظامی گنجوی

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان اردبیل گفت: نظامی گنجوی با خلق آثار ادبی گرانسنگ در حوزه ادب فارسی، از ستارگان پرفروغ آسمان شعر و ادب ایران بود و استفاده از مضامین و مفاهیم درنی درآثار او مشهود است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل، هممزمان با ۲۱ اسفند روز بزرگداشت نظامی گنجوی، آیین معرفی این شاعر و پیشوای داستان سرایی با حضور اهالی فرهنگ و ادبیات استان به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان در دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی اردبیل برگزار شد.

در این مراسم مالک پناهی معاون هماهنگی دانشگاه‌های پردیس استان با اشاره به جایگاه نظامی گنجوی در ادبیات فارسی گفت: حکیم نظامی گنجوی، شاعر نامدار قرن ششم هجری و پیشوای داستان‌سرایی در ادب پارسی، دارای روش و سبکی جداگانه است که توانسته با واژه سازی، تحقیق و حفظ ضرب‌المثل‌ها جایگاه ویژه‌ای در ادبیات و شهر ایران به خود اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه بیش از یک هزار و ۸۰۰ نفر در دانشگاه فرهنگیان پردیس اردبیل مشغول تحصیل هستند، گفت: دانشجویان دانشگاه‌های پردیس جزو نخبگان جامعه و دارای تراز علمی بالایی هستند و در این بین کتابخانه‌های عمومی استان می‌توانند در تامین منابع علمی مورد نیاز این دانشجویان مساعدت و نقش مهمی ایفا کنند.

در ادامه این مراسم پروانه رضا قلیزاده مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی با منابع عظیم علمی دانشگاه های عمومی هستند که می‌توان از منابع علمی آن بهره‌ جست، گفت: کتابخانه‌های عمومی بواسطه منابع علمی که در اختیار دارند، محل مراجعه اقشار مختلف جامعه از خردسال تا بزرگسال هستند. در این میان گروه سنی کودکان و نوجوانان بخش اعظمی از اعضای کتابخانه‌های عمومی هستند و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس نیز می‌توانند با عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی از این منابع استفاده کنند.

وی با اشاره به تاثیرات برگزاری آیین‌هایی چون بزرگداشت نظامی گنجوی، افزود: تاریخ ایران سرشار از گنجینه‌های بزرگی است که آشنایی نسل جوان و کودکان و نوجوانان با این داشته‌ها و ثروت فرهنگی به ایجاد هویت اجتماعی منجر خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل ادامه داد: شناخت و معرفی شعرای بزرگی چون نظامی گنجوی، از گویندگان توانای شعر فارسی است که با تکیه بر علوم و فنون و اقتباس از آیات قرآن توانسته اشعار خود متمایز کند، می‌تواند فرهنگ غنی ایران و افتخار به آن را در دنیا به همراه آورد.

در ادامه این مراسم  اختیار بخشی از اساتید دانشگاه فرهنگیان طی سخنانی اظهار داشت: مهمترین ویژگی شعر نظامی این است که مقلد نیست و خود در ابداع شعر مبتکر است؛ اگرچه از شاعران پیش از خود مثل فردوسی و انوری بهره گرفته است. نظامی گنجوی فردی مسلمان است که با تمام وجود پیرو آیین مقدس اسلام است و این ایمان و توجه دینی، خاصه در حوزه اخلاق همه جا مشخص است.

در ادامه این نشست فرهنگی، سید محمد فتح الله زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان اردبیل از پنج گنج نظامی به عنوان آثار فاخر تاریخ ادبیات ایران نام برد و اظهار داشت: نظامی گنجوی از ستارگان پرفروغ تاریخ و ادبیات ایران است که در آثارش مضامین دینی مشهود است. کتاب های مخرن الاسرار، خسرو وشیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندرنامه از آثار گرانسنگ آن شاعر نامی سده ششم هجری است و علاوه بر آن کتاب ها، دیوان شهری از حکیم نظامی در دسترس فرهنگ دوستان است.

وی خاطرنشان کرد: قرون پنجم تا نهم قمری از دوره های تاثیرگذار در تاریخ و ادب فارسی است که در این دوره حکمت و عرفان و ادبیات با هم ترکیب شدند و طرحی نو را درافکندند و از مهمترین  افراد شاخص می توان از حکیم سنایی و حکیم نظامی نام برد.

فتح الله زاده تصریح کرد: حکیم نظامی در میان شاعران پارسی‌گویِ داستان‌سرا در نوع خود بی‌نظیر است و این شاعر بزرگ پارسی گوی به مدد جادوی نبوغ و تخیل شگرف خویش تابلویی را منتقش می‌کند که به نمایش صحنه‌های زنده منجر می‌شود.

در حاشیه این مراسم  دو نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اشعاری از حکیم نظامی خواندند و صابر صفایی از خطاطان و خوشنویسان مطرح استان نیز ابیاتی از ان شاعر نامی را خوشنویسی کرد.

استفاده از مضامین و مفاهیم دینی در آثار نظامی مشهود است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 0 =